Nie działa? Zainstaluj DevalVR, QT lub Flash  polski English Feed RSSŚledź nas na TwitterzeŚledź na Pintereście
Szukaj w panoramach:
»
Widok z górnego pomostu wieży wyciągowej w Zabytkowej Hucie Żelaza w Chlewiskach. 
Kliknij, by zobaczyć tę panoramę w nowym oknie na pełnym ekranie
Widok z górnego pomostu wieży wyciągowej w Zabytkowej Hucie Żelaza w Chlewiskach.

"Obiekt obejmuje zespół wielkopiecowy wybudowany przez Francuskie Towarzystwo Metalurgiczne w latach 1882-1892, w którego skład wchodzi wielki piec (produkował 13 t surówki na dobę), trzy prażarki rudy, wieża wyciągowa (tzw. gichtociąg wodny) oraz warsztat mechaniczny. Piec ten działał aż do 1940 r. (produkcję wstrzymali Niemcy) jako ostatni w Europie Środkowej tego typu obiekt pracujący w oparciu o węgiel drzewny. Niezbędną do produkcji rudę uzyskiwano z szybów i kopalń rozrzuconych po okolicy, głównie w rejonie Skłobskiej Góry, skąd dowożono ją kolejką wąskotorową, a za opał służył węgiel drzewny otrzymywany na drodze zwęglania drewna w najbliższej okolicy." (Cytat ze strony Muzeum Techniki).
• Dodano do galerii Rozmiar: 2,6 MBWyświetleń: 3504 (#1831)
Most Biskupa Jordana — z widokiem na iluminowaną katedrę na Ostrowie Tumskim w Poznaniu. 
Kliknij, by zobaczyć tę panoramę w nowym oknie na pełnym ekranie
Most Biskupa Jordana — z widokiem na iluminowaną katedrę na Ostrowie Tumskim w Poznaniu.

"Czym jest dzisiejszy most biskupa Jordana? Okazuje się, że... starym przęsłem mostu św. Rocha. Kiedy budowano nowy most św. Rocha, stare przęsło, z zamiarem pozbycia się go, zostało przerzucone przez Cybinę nieopodal budowy. Ostatecznie zdecydowano się na ponowne połączenie nim Ostrowa Tumskiego ze Śródką. I to była słuszna decyzja. Most został postawiony w niecodzienny sposób. Dziś jeszcze nie doceniamy geniuszu i kunsztu inżynierskiego szefów tej operacji. Był to prawdziwy majstersztyk. Przęsło umieszczono bowiem na prowadnicach zrobionych z torów kolejowych, po których kilkadziesiąt centymetrów dziennie „wędrowało” wzdłuż Cybiny na miejsce przeznaczenia. Pokonało łącznie dwa kilometry. Jednak na drodze przęsła stanął most Mieszka I. Inżynierowie poradzili sobie i z tym problemem. Specjalnymi dźwigami przeprowadzili przęsło nad istniejącym mostem! Trzeba sobie zdać sprawę, że konstrukcja o wadze około 400 ton miała długość 72 metrów, wysokość 9 metrów i szerokość 15 metrów! Operację tę obserwowały i fotografowały setki ludzi. Most przeznaczony tylko dla ruchu pieszego i rowerowego został otwarty 7 grudnia 2007 roku. Jego budowa kosztowała 9 milionów złotych." (Jacek Y. Łuczak: Spacerownik poznański).
• Dodano do galerii Rozmiar: 3,1 MBWyświetleń: 4064 (#1607)
Katedra na Ostrowie Tumskim w Poznaniu
Kraków - stalowy most Piłsudskiego łączy Kazimierz z Podgórzem. 
Kliknij, by zobaczyć tę panoramę w nowym oknie na pełnym ekranie
Kraków - stalowy most Piłsudskiego łączy Kazimierz z Podgórzem.

Żelazny most kratownicowy, wsparty na dwóch betonowych filarach, zbudowano etapami w latach 1925-1933. Wysadzony przez uciekających z miasta Niemców, został zrekonstruowany w roku 1948.
• Dodano do galerii Rozmiar: 2,3 MBWyświetleń: 6570 (#497)
Most PiłsudskiegoTrasa Historii Podgórza - tablica przy moście PiłsudskiegoTrasa Historii Podgórza - tablica przy moście PiłsudskiegoTrasa Historii Podgórza - tablica przy moście PiłsudskiegoMost Piłsudskiego, Kraków
Wisła w Krakowie obok Mostu Dębnickiego. 
Kliknij, by zobaczyć tę panoramę w nowym oknie na pełnym ekranie
Wisła w Krakowie obok Mostu Dębnickiego.

Polecam porównanie wysokości lustra wody z maksimum powodziowym na panoramie wykonanej z tego samego miejsca miesiąc wcześniej.
• Dodano do galerii Rozmiar: 3,6 MBWyświetleń: 3782 (#1736)
Wiadukt Srebrnogórski na trasie dawnej Kolei Sowiogórskiej. 
Kliknij, by zobaczyć tę panoramę w nowym oknie na pełnym ekranie
Wiadukt Srebrnogórski na trasie dawnej Kolei Sowiogórskiej.

Malowniczą trasę kolejową Eulengebirgsbahn zbudowano dużym nakładem kosztów na przełomie XIX i XX wieku. Najefektowniejszy był fragment między Srebrną Górą a Woliborzem, gdzie nachylenie torów wymagało dołożenia specjalnej trzeciej szyny zębatej. Niestety, przedsięwzięcie szybko okazało się nieopłacalne i ruch pociągów na tym odcinku trasy wstrzymano już w latach 30. Do dziś zachowały się dwa potężne ceglane wiadukty - oto wyższy z nich, 27-metrowy Wiadukt Srebrnogórski (Silberberger Viadukt).
• Dodano do galerii Rozmiar: 2,0 MBWyświetleń: 7751 (#307)
Strona
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Pokaż lokalizację wszystkich panoram
Losowa panorama
Kontakt
Zainteresowany?
Napisz maila na adres
panoramy@zbooy.pl
Najnowszy komentarz
Czwartek, 2 listopada 2017: Na murach pałacu Pena w portugalskiej Sintrze
Palácio da Pena
Czy to już jest koniec? :( (widz)
© Szymon "Zbooy" Madej
2005–2017