Nie działa? Zainstaluj DevalVR, QT lub Flash  polski English Feed RSSŚledź nas na TwitterzeŚledź na Pintereście
Szukaj w panoramach:
»
Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie - ekspozycja "Zabawy z nauką". 
Kliknij, by zobaczyć tę panoramę w nowym oknie na pełnym ekranie
Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie - ekspozycja "Zabawy z nauką".

Z opisu na stronie muzeum: "Interaktywna wystawa "Zabawy z nauką" przeznaczona jest głównie dla dzieci i młodzieży szkolnej. Składa się z 40 stanowisk z modelami, na których każdy może samodzielnie wykonać proste doświadczenie bawiąc się i ucząc jednocześnie."

Zdjęcia wykonane na samym początku Nocy Muzeów 2007.

• Dodano do galerii Rozmiar: 1,7 MBWyświetleń: 5486 (#762)
Początek Nocy Muzeów 2007 - kolejka do kasy Muzeum Inżynierii Miejskiej w KrakowiePamiątkowa złotówka - bilet wstępu na imprezy Nocy Muzeów 2007
W rzymskim kościele Santo Stefano Rotondo — z tyłu już nadciąga (spóźniony) pan z tekstem, że foto tylko senza cavalletto :-). 
Kliknij, by zobaczyć tę panoramę w nowym oknie na pełnym ekranie
W rzymskim kościele Santo Stefano Rotondo — z tyłu już nadciąga (spóźniony) pan z tekstem, że foto tylko senza cavalletto :-).

"W tej cudownej świątyni, która najlepiej, by została naga ze swoim światłem i przenikaniem ścian, i pozwoliła Duchowi Świętemu buszować po zmurszałych kamieniach, jest trzydziestoobrazkowy z górą wybór najbardziej dosadnych scen z martyrologii chrześcijańskiej, oddany z ogromnym bogactwem szczegółów. Pośrodku kościoła białe światło, na ścianach krew. Pod każdym freskiem opis po włosku i po łacinie. AGATA DZIEWICA SZLACHETNA WYCIERPIAWSZY MĘKI OKRUTNE I PIERSI OBCIĘTE MAJĄCA ZOSTAJE ZABITA, głosi napis, a na malowidle Agata, przywiązana do kolumny, zamiast piersi ma dwa czerwone koła po piersiach, a oprawca zbiera z ziemi odcięte jej członki. ZA JULIANA APOSTATY CES. JAN I PAWEŁ I BIBIANA DZIEWICA ZOSTALI ZAMORDOWANI, ARTEMIUSZ UŁOŻONY POMIĘDZY DWOMA GŁAZAMI ZOSTAJE ZGNIECIONY, a na malowidle trójka męczenników leży na wznak na trawie, podczas gdy czwartemu, na którym ciąży kamienna płyta, z oczodołów wypływają okrągłe galarety oczu. Pieczenie, gotowanie, ścinanie, obcinanie, kaleczenie, darcie skóry, wieszanie. Dużo tego, za dużo." (Jarosław Mikołajewski: Rzymska komedia, Warszawa 2011).
• Dodano do galerii Rozmiar: 3,6 MBWyświetleń: 2940 (#1950)
Sceny męczeństwa - drastyczne freski Niccolò Pomarancia i Antonio Tempesty na ścianach kościoła Santo Stefano Rotondo w RzymieSceny męczeństwa - drastyczne freski Niccolò Pomarancia i Antonio Tempesty na ścianach kościoła Santo Stefano Rotondo w RzymieSceny męczeństwa - drastyczne freski Niccolò Pomarancia i Antonio Tempesty na ścianach kościoła Santo Stefano Rotondo w RzymieSceny męczeństwa - drastyczne freski Niccolò Pomarancia i Antonio Tempesty na ścianach kościoła Santo Stefano Rotondo w RzymieSceny męczeństwa - drastyczne freski Niccolò Pomarancia i Antonio Tempesty na ścianach kościoła Santo Stefano Rotondo w RzymieSceny męczeństwa - drastyczne freski Niccolò Pomarancia i Antonio Tempesty na ścianach kościoła Santo Stefano Rotondo w RzymieSceny męczeństwa - drastyczne freski Niccolò Pomarancia i Antonio Tempesty na ścianach kościoła Santo Stefano Rotondo w RzymieSceny męczeństwa - drastyczne freski Niccolò Pomarancia i Antonio Tempesty na ścianach kościoła Santo Stefano Rotondo w RzymieSceny męczeństwa - drastyczne freski Niccolò Pomarancia i Antonio Tempesty na ścianach kościoła Santo Stefano Rotondo w RzymieSceny męczeństwa - drastyczne freski Niccolò Pomarancia i Antonio Tempesty na ścianach kościoła Santo Stefano Rotondo w RzymieSceny męczeństwa - drastyczne freski Niccolò Pomarancia i Antonio Tempesty na ścianach kościoła Santo Stefano Rotondo w RzymieSceny męczeństwa - drastyczne freski Niccolò Pomarancia i Antonio Tempesty na ścianach kościoła Santo Stefano Rotondo w RzymieSceny męczeństwa - drastyczne freski Niccolò Pomarancia i Antonio Tempesty na ścianach kościoła Santo Stefano Rotondo w RzymieSceny męczeństwa - drastyczne freski Niccolò Pomarancia i Antonio Tempesty na ścianach kościoła Santo Stefano Rotondo w RzymieSceny męczeństwa - drastyczne freski Niccolò Pomarancia i Antonio Tempesty na ścianach kościoła Santo Stefano Rotondo w Rzymie
Drewniana cerkiew pw. Opieki Bogarodzicy w Owczarach w Beskidzie Niskim. 
Kliknij, by zobaczyć tę panoramę w nowym oknie na pełnym ekranie
Drewniana cerkiew pw. Opieki Bogarodzicy w Owczarach w Beskidzie Niskim.

"Cerkiew powstała w 1653 r. i przez wieki ulegała licznym przebudowom. Z oryginalnej budowli do dziś dzień zachowała się jedynie nawa oraz portal zachodni, który przeniesiono do obecnego, później zbudowanego babińca. W 1710 r. w miejscu pierwotnego prezbiterium zbudowano obecne prezbiterium wraz z zakrystią. W 1783 r. dostawiono wieżę, która najprawdopodobniej obejmowała wówczas słupami stary babiniec. Jej budowniczymi byli Dymitr Dekowekin i Teodor Rusynko z Varadki, o czym świadczy podpis na belkach wieży (większość opracowań wymienia Teodora Rusinkę z Biesiadki, lecz jest to błędne odczytanie napisu). W 1870 r. powiększono babiniec do szerokości nawy, tak że słupy wieży mieszczą się obecnie w jego wnętrzu. Od tego czasu cerkiew kilkakrotnie remontowano; [...] W 1995 r. cerkiew w Owczarach wraz z kościołem w pobliskiej Sękowej otrzymała prestiżową nagrodę Prix Europa Nostra za najlepiej utrzymaną budowlę zabytkową.

Od 1947 r. cerkiew jest użytkowana jako kościół rzymskokatolicki, filia parafii w Sękowej. Po 1956 r., gdy do wsi powróciła część dawnych mieszkańców, sporadycznie odprawiano tu nabożeństwa greckokatolickie. Dopiero od 1998 r. są one odprawiane regularnie (ksiądz dojeżdża z Łosia nad Ropą).

Między prezbiterium a nawą ikonostas z XVIII w. Znajdujące się w nim ikony pochodzą prawdopodobnie z dwóch warsztatów malarskich. Ikony namiestne (Przemienienie na Górze Tabor, Matka Boża z Dzieciątkiem, Chrystus Nauczający i Opieka Matki Bożej), prazdniki, medaliony z wrót carskich i malowidła na cokole ikonostasu powstały prawdopodobnie w 1712 r. i są dziełem znanego malarza Jana Medyckiego. [...] Pozostałe ikony — dzieło nieznanego twórcy — pochodzą z 1756 r. Poniżej głównej ikony Deesis rzadko spotykana ikona Chrystusa w Grobie oraz dwa przedstawienia zmierzających do Grobu apostołów i niewiast.

Pośrodku prezbiterium ołtarz główny. Przy ścianie wschodniej niewielki ołtarzyk z ikoną Chrystusa Nauczającego z XVII w., pochodzącą prawdopodobnie z pierwotnego ikonostasu. W ołtarzu bocznym przy ścianie północnej nawy XVII-wieczna ikona Matki Bożej z Dzieciątkiem w metalowej sukience. Przy ścianie południowej barokowy ołtarz z dużą ikoną św. Mikołaja z początku XVIII w." (Cerkwie drewniane Karpat, Pruszków 2003).

• Dodano do galerii Rozmiar: 4,3 MBWyświetleń: 10796 (#95)
La porchetta più lunga del mondo - najdłuższa porchetta świata, przygotowywana podczas festynu na Piazza Dante w Bergamo we Włoszech. 
Kliknij, by zobaczyć tę panoramę w nowym oknie na pełnym ekranie
La porchetta più lunga del mondo - najdłuższa porchetta świata, przygotowywana podczas festynu na Piazza Dante w Bergamo we Włoszech.
• Dodano do galerii Rozmiar: 2,7 MBWyświetleń: 4508 (#1253)
Typowa wiejska uliczka w Mestii, stolicy Górnej Swanetii. 
Kliknij, by zobaczyć tę panoramę w nowym oknie na pełnym ekranie
Typowa wiejska uliczka w Mestii, stolicy Górnej Swanetii.

"Również w Miestii każdy dom miał swoją wieżę. Z daleka swaneckie osiedla wyglądają jak las wież. Ich pionowe ściany zbudowane są z kamieni sposobem dzisiaj już nikomu nie znanym. Przypuszczalnie wokół wznoszonej wieży budowano drewniane rusztowania, na nich układano spiralnie takiż drewniany pomost i po nim zwożono na bykach kamienie. Wiele było sporów na temat okresu, z którego pochodzą te budowle, ale większość naukowców skłonna jest dziś przypuszczać, że wieże swaneckie zostały wzniesione w XII-XIII wieku, w okresie „złotego wieku” Swanecji za panowania w Gruzji królowej Tamary.

Ściany wież są równe i przypominają postawiony pionowo chodnik, tyle że kamienie bywają bardzo duże. Szczyty wież zwieńczają wyszczerbione gzymsy forteczne, w ścianach znajdują się wąskie okna strzelnicze. Wieże mają po kilka pięter, każde piętro to trzymetrowy sześcian z włazem. Do włazu prowadzi belka z nacięciami, swego rodzaju drabina. Po niej można dosięgnąć następnego piętra, ale tylko tyle, by przez właz wytknąć głowę. Następnie trzeba oprzeć się łokciami o brzeg otworu, podciągnąć na rękach i w ten sposób wejść na następne piętro. Dawniej belkę wciągano za sobą i wtedy wdrapanie się na wieżę było zupełnie niemożliwe. Włazy nie są rozmieszczone jeden nad drugim, toteż taka konstrukcja wyklucza niebezpieczeństwo upadku na sam dół. Swanowie używali tych wież jeszcze niedawno, zaledwie przed kilkudziesięciu laty; tutaj całymi miesiącami ukrywano się przed krwawą zemstą.

W Górnej Swanecji krwawa zemsta, czyli licwri, wyniszczała kraj bardziej niż stałe wojny z wrogami zewnętrznymi. Wojnę prowadziły między sobą nie tylko osiedla, ale nawet poszczególne domy. Wystarczyło powiedzieć obraźliwe słowo albo kopnąć psa, aby dostać kulę w łeb. I wtedy mężczyźni wspinali się na wieże. Zabierali tam kobiety i dzieci, połcie wędzonego mięsa, broń i napełniali wodą drewniane kadzie umieszczone w wieżach. Wieże mają przejście do domu, który również stanowił twierdzę. Zamiast okien w swaneckich domach znajdują się wąskie strzelnice, a ponieważ domy zbudowane są z samych kamieni, nie można ich podpalić.

Opowiadano mi, że zdarzały się wypadki, kiedy mężczyźni przesiadywali w wieżach latami. Dopóki nie dopełniono krwawej zemsty, starzy chodzili gniewni, młodzi byli dokuczliwi, a kobiety odsuwały mężów od wspólnego łoża. W tym czasie ziemia leżała odłogiem, padało bydło, ginęli ludzie." (Aleksander Kuzniecow: A w dole Swanecja, Warszawa 1976).

• Dodano do galerii Rozmiar: 4,5 MBWyświetleń: 1728 (#2417)
Wieże Mestii widziane od góry
Strona
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Pokaż lokalizację wszystkich panoram
Kontakt
Zainteresowany?
Napisz maila na adres
panoramy@zbooy.pl
Najnowszy komentarz
Środa, 13 października 2010: Cel naziemny na poligonie lotniczym Axalp-Ebenfluh w Alpach Szwajcarskich tuż po zakończeniu pierwszego dnia corocznych ćwiczeń Axalp 2010
Poligon Axalp-Ebenfluh (2)
1st you have made so good and nice pictures of the airshow. 2nd I cant believe what you are holding there in front of a sign saying not to touch any remainings of ammo. How stupid (sorry) is this? Its dangerous, look at the one whos holding the yellow shell, this is most prob a HEI round; because of people like you, all the show get more and more restricted. Can you imagine what it means [...] (Andy)
© Szymon "Zbooy" Madej
2005–2017